Sezon grypowy, tak samo jak co roku, dał nam popalić. Permanentne uczucie przeziębienia, wiecznie zatkany nos, kilka epizodów grypy i kilkanaście paczek leków na przeziębienie w szufladzie – sezon grypowy dla koncernu farmaceutycznego jest jak Boże Narodzenie dla handlu. 

Kiedy w aptekach zacierają ręce, my szukamy przyczyn i sposobów, aby chorować mniej. Nie tylko my sami, ale również najbliżsi – chore dziecko w domu to niemal gwarancja, że rodzice również będą mieli problem. Co możemy zrobić?

grypa1

Sezon grypowy – dlaczego coś takiego w ogóle istnieje?

W okresie od listopada do marca liczba zachorowań na przeziębienie i grypę gwałtownie wzrasta. Oczywiście dzieje się tak tylko w naszej strefie klimatycznej – mieszkańcy ciepłych krajów nie odczuwają drastycznego wzrostu. Niskie temperatury, brak słońca (a co za tym idzie brak witaminy D), mniejsza ilość dostarczanych witamin, to główne przyczyny sezonu grypowego. I choć doskonale zdajemy sobie sprawę, że co roku cykl się powtarza, niewielu z nas w rzeczywistości stara się coś zrobić, aby nie chorować. Dlaczego?

Witaminy i suplementy

grypa2Okres zimowy to czas, w którym dostępność wartościowych owoców i warzyw spada. Również my jemy ich dużo mniej – w zimie automatycznie mamy ochotę na bardziej tłuste potrawy, świeże owoce i warzywa odstawiając w kąt. To prosta droga do przeziębienia, szczególnie, że wokół zaraz pojawi się wiele kaszlących i kichających ludzi, którzy wystawią nasz układ odpornościowy na ciężką próbę. W tym okresie powinniśmy dostarczyć organizmowi znacznie więcej cennych wartości odżywczych, niż wiosną i latem. Żeby mieć pewność, że zrobiliśmy wszystko co możliwe, żeby uniknąć grypy, możemy również zdecydować się na dodatkową suplementację w ten wrażliwy okres. Dobrze odżywiony organizm nie da się żadnemu przeziębieniu.

Rozgrzewaj organizm

grypa3Sezon grypowy to czas na rozgrzewające i aromatyczne potrawy, które dają zdrowie i poprawiają humor. Postaw na czosnek, imbir, cynamon, goździki, miód, ostre papryczki – rozgrzewające zupy to jest to! Nie pij też zimnych napojów prosto z lodówki. Nawet wodę powinno się podgrzewać! Schłodzone organy wyjątkowo źle radzą sobie z tym faktem, co powoduje błyskawiczny stan przeziębienia. Przekonał się o tym każdy, kogo  wypita dzień wcześniej zimna puszka coli, na drugi dzień przywitała bolącym gardłem.

Czas na wakacje!

Brak witaminy D i wychłodzenie organizmu to nasz największy wróg. W sezonie zimowym ceny wakacyjnych wyjazdów są tańsze, a i szef raczej nie będzie miał problemu z brakiem pracowników. Tydzień na słonecznej plaży w pięknym zakątku świata to wspaniałe lekarstwo na sezon grypowy. Warto pamiętać, że wakacje w zimie to nie tylko Tajlandia, Indonezja i Wietnam, ale również Gambia, Maroko, Wyspy Kanaryjskie czy Madera. Każdy znajdzie coś dla siebie.

grypa4

Sezon grypowy to czas, w którym powinniśmy o siebie dbać w szczególny sposób. Nie porzucajmy błyskawicznie wakacyjnych diet, wybierając słodycze i fast foody. Pamiętajmy o witaminach, ruchu, dogrzewaniu. Zróbmy badania okresowe przed zimą, zaszczepmy się przeciw grypie. Profilaktyka to bardzo niedoceniana część medycyny, a przecież każdy z nas zna mądre zdanie, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dobre postanowienie to takie, że w tym roku będzie inaczej!