Magnez jest niezwykle ważny w naszym organizmie – podobnie jak fosfor bierze udział niemal we wszystkich procesach, jakie każdego dnia zachodzą w naszym ciele. To właśnie między innymi dzięki niemu potrafimy poradzić sobie z infekcjami, nasze serce i układ krążenia działa prawidłowo, nasze ciało potrafi trawić pokarmy i radzić sobie ze stresem. To prawdziwy lek na wiele naszych dolegliwości – rola magnezu w organizmie jest więc nie do przecenienia. Skąd go czerpać, jak objawia się jego niedobór, czy można przedawkować magnez? Sprawdźmy.

Objawy niedoboru magnezu w organizmie

Pierwszym, odczuwalnym objawem niedoboru magnezu w naszym ciele są problemy psychiczne – dlatego tak łatwo nam je zbagatelizować, przypisując je do innych problemów. Niedobór magnezu skutkuje zmęczeniem, rozdrażnieniem, uczuciem ciężkości, a nawet napadami płaczu czy złości. Osoby z niedoborem tego pierwiastka często mają też problemy z koncentracją czy bezsennością. Innymi objawami jest brak apetytu, łamliwość paznokci, wypadanie włosów czy zahamowanie wzrostu. W ekstremalnych sytuacjach może wystąpić skurcz mięśnia sercowego, co doprowadza do śmierci.

Czy można przedawkować magnez?

Przedawkowanie magnezu jest bardzo szkodliwe dla organizmu – jego skutkiem może być niewydolność nerek. Wcześniejszymi objawami jest ospałość, mrowienie w rękach i nogach, zaczerwienienie skóry czy kłopoty z oddychaniem i biegunka. Na szczęście do przedawkowań dochodzi rzadko.

Magnez w pożywieniu

Na szczęście magnez łatwo dostarczyć do organizmu. Jego najcenniejszymi źródłami w diecie jest kakao, pestki z dyni, fasola, groch, kasza gryczana czy orzechy ziemne. Warto też sięgać codziennie po wodę mineralną, która również zawiera w sobie duże dawki dobrze przyswajalnego magnezu.

Kto jest narażony na niedobór magnezu?

Większe zapotrzebowanie na magnez, a w związku z tym większe ryzyko niedoboru mają kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby przewlekle zestresowane, intensywnie uprawiające sporty, stosujące niektóre leki (m.in. antykoncepcyjne) oraz korzystające z używek. Jeśli jesteś w grupie ryzyka, powinieneś przywiązywać większą uwagę w swojej diecie do produktów zawierających ten pierwiastek.

Magnez – kiedy suplementy?

Magnez można suplementować, jeżeli zalecił to lekarz – dzieje się tak zazwyczaj w wyjątkowych okresach, w których wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Lekarz może zalecić suplementację magnezu np. kobietom w ciąży, osobom przebywającym w silnym stresie czy intensywnie przygotowującym się do zawodów sportowych. W innym przypadku wystarczy różnorodna i rozsądna dieta.