Do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje witamin. Niestety, większość z nich musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Do takiej grupy należą między innymi witaminy z grupy B. Które z nich są najbardziej potrzebne?

 

Niedobór witamin często ma szkodliwe działanie na funkcjonowanie naszego organizmu, dlatego ważne, żeby często je uzupełniać. Niestety, takie związki organiczne, jak z grupy B nie są ani wytwarzane w naszym organizmie, ani nie potrafimy ich magazynować. To oznacza, że powinniśmy je dostarczać organizmowi jak najczęściej i najlepiej wraz z pożywieniem.

witaminy b1

Witaminy z grupy B należą do jednych z najważniejszych. Rozpuszczają się w wodzie, a ich brak może powodować między innymi problemy z prawidłowym wzrostem w okresie dziecięcym lub z zachowaniem równowagi psychicznej. Coraz więcej badaczy skłania się także ku tezie, że witaminy z grupy B mają duży wpływ na ochronę organizmu przed nowotworami.

 

Witamina B6, czyli prawidłowe działanie układu nerwowego

 

Witamina B6, zwana także pirydoksyną, to tak naprawdę sześć związków organicznych, które są pochodną pirydyny. Witaminę B6 można znaleźć w wielu produktach spożywczych, jak kasza gryczana, mięso (głównie drób i wieprzowina), ryby, jajka, ale również w licznych warzywach – najwięcej w czerwonej papryce, ziemniakach, w fasoli, orzechach włoskich, bananach, w soji, groszku zielonym  i w warzywach liściastych. Warto jednak wiedzieć, że gotowane lub smażone mięso to utrata nawet 50% witaminy B6, a mrożone warzywa i owoce mogą stracić nawet 70% tej witaminy.

 

B6 odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie – ułatwia rozkład aminokwasów, bierze udział w przemianie węglowodanów, a także tłuszczów, przyczynia się do tworzenia enzymów oraz hormonów, ma wpływ na ciśnienie krwi i na pracę serca, a także na prawidłowe działanie układu nerwowego, jest konieczna do produkcji hemoglobiny, a także zwiększa odporność organizmu.

witaminy b6

Niedobór witaminy B6 może prowadzić do poważnego zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu. W takiej sytuacji często dochodzi do powstania stanów zapalnych skóry, ale również błony śluzowej jamy ustnej. Brak tej witaminy to również duże problemy z funkcjonowaniem układu nerwowego – może dojść nie tylko do bezsenności czy do wahań nastroju, ale również do pojawienia się depresji. Niedobór witaminy B6 to również większe ryzyko zachorowania na nowotwory.

 

Witamina B12, czyli regulator produkcji erytrocytów

 

Witamina B12 nazywana bywa często cyjanokobalaminą, a jej głównym atomem jest kobalt. Bogatym źródłem tej witaminy są algi, ale również podroby (wątroba, nerki, serce) oraz ryby i owoce morza. Witaminę B12 znaleźć można również w serach i w jajkach, nieco mniejsza zawartość kryją w sobie także rośliny strączkowe i kiełki zbóż.

 

Witamina B12 bierze udział w przemianie materii, pobudzając przede wszystkim karoten, co ułatwia wchłanianie witaminy A, a także aktywizuje substancje żelaza. Witamina ta pełni istotną rolę w regulowaniu produkcji czerwonych ciałek krwi (erytrocytów), bierze udział w syntezie białek i DNA.

witaminy b12

Niedobór witaminy B12 może przede wszystkim wywoływać anemię złośliwą (choroba Addisona-Biermera), niedokrwistość, stan zapalny ust, dolegliwości miesiączkowe, ale również powoduje depresję i zaburzenia neurologiczne. Niski poziom witaminy B12 to również niska produkcja białych krwinek i niedobór płytek krwi.

 

Witamina B17, czyli nadzieja w walce z rakiem

 

W rzeczywistości chodzi tutaj o organiczny związek chemiczny o nazwie amigdalina. Tak naprawdę nie ma witaminy B17. Takiego określenia użył doktor ErnstTheodore Krebs Jr na początku XX wieku i od tego czasu często stosuje się tę nazwę wymiennie z amigdaliną.

 

Witamina B17 jest zawarta w wielu roślinach, przede wszystkim w pestkach migdałowców, pigwy, moreli, śliwki i wiśni. To właśnie ona nadaje tym pestkom gorzkawy posmak.

witaminy b17

Amigdalina wzbudza wiele kontrowersji. Przez zwolenników medycyny niekonwencjonalnej jest traktowana jako skuteczny sposób na walkę z rakiem, jednak wielu lekarzy kwestionuje niszczycielski wpływ witaminy B17 na komórki rakowe. Ponadto przyjmowanie dużych ilości amigdaliny może być niebezpieczne, ponieważ w wyniku jej rozkładu powstaje miedzy innymi cyjanowodór (kwas pruski), który jest trucizną. Badania nad skutecznością witaminy B17 ciągle trwają, dlatego na razie nie można z całą pewnością stwierdzić, czy amigdalina jest rzeczywiście skuteczną bronią przeciwko nowotworom.

 

Wiele witamin z grupy B oddziałuje w podobny sposób na organizm, dlatego nierzadko określa się je jako kompleks witamin B. Na pewno ich rola w organizmie jest bardzo istotna, dlatego zawsze warto dbać, by nie doszło do ich niedoboru. Na szczęście łatwo je przyjmować, ponieważ zawarte są w pożywieniu.